Julkaisupäivällä on merkitystä

Suomessa tehdään paljon hyvää ja laadukasta musiikkia. Monelle näistä kappaleista toivoisi paljon kuuntelijoita ja artistille kasvavaa suosiota. Musiikkibisnes on lajina melkoinen moniottelu.  Kiinnostavan musiikin tekeminen sekä sen julkaiseminen on yksi nurkka kokonaisuudessa, joka ei yksin riitä suosion saavuttamiseksi. Siksi omakustanneartistin kannattaa tehdä myös markkinointia sekä keikkoja, jotta musiikki löytää tiensä kuuntelijoiden täry- ja verkkokalvoille. Malttamattomuus ja kiire uuden musiikin julkaisussa on suosion pahin vihollinen.

Musiikin esittäminen ja äänittäminen on hauskaa touhua ja parhaimmillaan saat kuuntelijat syttymään tyylistäsi. Kun tämä yhteys saavutetaan, alkaa suosiosi nousta ja se näkyy positiivisesti musiikkisi striimausmäärissä. Kuuntelumäärien kasvu on tulos musiikkisi saamasta huomiosta ja kuuntelijoiden halusta kuunnella musiikkiasi yhä uudestaan. Suosituksi tuleminen kannattaa ja siihen kannattaa panostaa.

Kun uusi kappaleesi on valmis julkaistavaksi, suunnittele miten saat herätettyä uutuudellasi huomiota. Tärkeää on tulla näkyväksi ja kuulluksi tärkeimmille kohderyhmille riittävän usein, riittävän helposti ja monissa eri tilanteissa ennen julkaisupäivää. Jos päätät julkaista kappaleesi kiireellä, menetät useita mahdollisuuksia saada näkyvyyttä. Julkaisupäivän jälkeen uusi kappaleesi on nimittäin jo vanha, eikä sillä ole enää uutuus- ja uutisarvoa.

Jos aiot saada median edustajat musiikkisi äänitorveksi, käytä promoamiseen riittävästi aikaa. Oikotie näkyvyyden lisäämiseksi ja työn helpottamiseksi löytyy Musakonttorin promopaketista. Promoaminen voi alkaa heti, kun teet Musakonttorille julkaisutilauksen. Tästä eteenpäin suosittelemme 6 viikon promoamisjaksoa.

Ensimmäiset 2 viikkoa kannattaa promota musiikkia medialle. Kun mediatiedotteesi päätyy toimittajalle, hän tarvitsee aikaa esimerkiksi levyarvostelun tekemiseen ja mediatilan varaamiseen. Parhaimmillaan saat buukattua itsesi myös radiohaastatteluihin, jotka tehdään usein etukäteen.

Noin 2 viikon kohdalla musiikkisi ilmestyy Spotify artistiprofiiliisi, josta voit tarjota sitä Spotifyn virallisille soittolistoille. Jotta saat nykyiset fanisi heräämään Spotifyn avustuksella, täytyy soittolistaehdotus tehdä viimeistään viikkoa ennen julkaisupäivää. Tässä vaiheessa saat Musakonttorilta myös somemarkkinointiin työkaluja, kuten sinulle räätälöidyn ennakkotallennuslinkin (Pre save).  Some markkinointia kannattaa jatkaa julkaisupäivään saakka 1-2 kertaa viikossa. 

Promoaminen on mahdollista tehdä nopeammassakin aikataulussa, mutta tuolloin on hyväksyttävä epäonnistumisen riski esimerkiksi yllättävien viivästymisten tai viime hetken muutoksien vuoksi.  Valitse siis julkaisupäiväsi viisaasti, jotta sitä ei jouduta kiireen vuoksi siirtämään.

Promoaminen on olennainen osa suosion saavuttamista. Suosion kehittymistä voit seurata esimerkiksi musiikkisi soittomäärien perusteella. Tätä kautta fanisi palkitsevat sinua rojaltien muodossa. Tuhat kuuntelukertaa Spotifyssä tuottaa rojalteja keskimäärin 2-4 euroa. Yhden kuuntelukerran tuotto ei ole vakio, vaan siihen vaikuttavat jokaisen musiikkipalvelun omat tariffit. Esimerkiksi Spotifyn ilmaisen käyttäjätilin kautta kuunneltu kappale tuottaa artistille huomattavasti vähemmän rahaa verrattuna maksulliseen premium palveluun. Musakonttorin raportointi ja rojaltipalvelun avulla voit nauttia työsi hedelmistä täysimääräisesti.

Saat tuottoja myös tekijänoikeuskorvauksina. Kun julkaiset musiikkisi Musakonttorin kautta, ilmoitamme suoratoistopalveluille viralliset metatiedot, eli musiikin ja äänitteen oikeuden omistajat, levykoodin sekä kappaleiden ISRC koodit. Säveltäjät, sanoittajat, sovittajat ja kustantajat saavat näiden tietojen perusteella suoratoistopalvelujen tilittämiä rojalteja tekijänoikeusjärjestö Teoston kautta.  Muista siis tehdä aina ilmoitukset musiikistasi Teostoon, jotta saat nämäkin rojaltit taskuusi. 

Lisätietoa: Teosto.fi

Vastaa